Vojenské spravodajstvo
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky

Riaditeľ Vojenského spravodajstva

Riaditeľ VS

Profesný životopis

Hodnosť, meno a priezvisko :

generál Ing. Ján BALCIAR

Dátum a miesto narodenia :

22. júla 1963, Rimavská Sobota

Priebeh služby

1.9.1982 - 30.6.1986

  • študijný odbor prevádzka a ekonomika, Vysoká škola poľnohospodárska v Nitre

1.10.1986

  • vojak základnej služby

1.12.1987

  • služobný pomer príslušníka PZ
  • odd. hospodárskej kriminality OS ZNB
  • vedúci odd. násilnej kriminality odboru kriminálnej polície OV PZ
  • špecialista 4. spravodajského odd. národnej protidrogovej jednotky P PZ
  • špecialista, kriminálne spravodajstvo SKFP P PZ

1.10.2003

  • riaditeľ oddelenia nadnárodných hrozieb odboru manažmentu spravodajskej činnosti Vojenského obranného spravodajstva Ministerstva obrany SR

1.1.2005

  • riaditeľ odboru manažmentu spravodajskej činnosti Vojenského obranného spravodajstva Ministerstva obrany SR

1.7.2007

  • riaditeľ úradu spravodajských operácií Vojenského obranného spravodajstva Ministerstva obrany SR

15.3.2012

  • zástupca riaditeľa Vojenského obranného spravodajstva Ministerstva obrany SR

1.1.2013

  • 1. zástupca riaditeľa Vojenského spravodajstva Ministerstva obrany SR

15.4.2016

  • riaditeľ Vojenského spravodajstva Ministerstva obrany SR

Poslanie Vojenského spravodajstva

Vojenské spravodajstvo Ministerstva obrany Slovenskej republiky v súlade s ustanoveniami zákona č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov v rozsahu svojej pôsobnosti získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie dôležité pre zabezpečenie obrany a obranyschopnosti SR na území SR a v zahraničí zamerané na :

činnosti ohrozujúce suverenitu, ústavné zriadenie, zvrchovanosť, územnú celistvosť a obranyschopnosť Slovenskej republiky,

Vo vzťahu k rýchlej dynamike bezpečnostného prostredia sústreďuje Vojenské spravodajstvo svoju spravodajskú činnosť na skorú identifikáciu hrozieb, resp. potenciálnych hrozieb (Napr. potenciálnou hrozbou sú identifikované hrozby zvyšovania bojového potenciálu cudzej moci bez identifikácie zámeru ich použitia, resp. identifikovaný zámer použitia bez vybudovaného adekvátneho bojového potenciálu), ktorých negatívne účinky majú/môžu mať dopad na spôsobilosti Ozbrojených síl Slovenskej republiky alebo obranyschopnosť Slovenskej republiky.

Vojenské spravodajstvo vyhodnocuje bojový potenciál ozbrojených síl cudzích mocí (ozbrojené sily štátov, ktoré môžu vo vzťahu k záujmom Slovenskej republiky a jej medzinárodným záväzkom vo vojenskej oblasti predstavovať potenciálneho protivníka) ako aj spôsobilosti vlastných Ozbrojených síl (vrátane problematiky vojensko-priemyselného komplexu) a bezpečnostnú situáciu (globálnu aj regionálnu), ktorej zhoršenie by mohlo viesť k vojenskému konfliktu s účasťou Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Spôsobilosti vlastných ozbrojených síl a bojový potenciál ozbrojených síl cudzích mocí patria medzi kľúčové faktory, ktoré ovplyvňujú obranyschopnosť štátu.

Vojenské spravodajstvo súčasne vyhodnocuje aj negatívne účinky propagandy (informačno-psychologického pôsobenia na obyvateľstvo) na strategickej úrovni a ich vplyv na obranyschopnosť Slovenskej republiky. Tieto negatívne účinky sa vo vzťahu k zabezpečeniu obranyschopnosti Slovenskej republiky prejavujú, najmä vo väzbe na časť spektra zdrojových a podporných kapacít (resp. činností) organizačných súčastí Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Súčasne negatívne ovplyvňujú postoj spoločnosti k Ozbrojeným silám Slovenskej republiky a majú potenciál polarizovať spoločnosť prostredníctvom bezpečnostnej problematiky.

aktivity cudzích spravodajských služieb,

Vojenské spravodajstvo monitoruje a vyhodnocuje všetky aktivity cudzích spravodajských služieb smerujúce proti záujmom Slovenskej republiky, NATO a EÚ, aktivity proti operáciám medzinárodného krízového manažmentu a zahraničným pracoviskám Ministerstva obrany Slovenskej republiky. Medzi hlavné úlohy Vojenského spravodajstva, v rámci opatrení voči aktivitám cudzích spravodajských služieb, patrí:

    • ochrana utajovaných skutočností,
    • preverovanie bezpečnostnej spoľahlivosti osôb oprávnených na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami,
    • kontrarozviedna činnosť,
    • bezpečnosť objektov Slovenskej republiky, NATO a Európskej únie ohľadom ochrany utajovaných skutočností,
    • kybernetická ochrana,
    • odhaľovanie šírenia propagandy a klamlivých informácií,
    • odhaľovanie infiltrácie osôb spolupracujúcich s cudzími spravodajskými službami do štruktúr Ministerstva obrany Slovenskej republiky, NATO a Európskej únie,
    • odhaľovanie cudzích spravodajských sietí na území Slovenskej republiky.
terorizmus, jeho financovanie alebo podporovanie, kybernetický terorizmus, vlastizradu, sabotáž a záškodníctvo,

Bezpečnostné prostredie Slovenskej republiky je významne ovplyvňované predovšetkým procesom globalizácie a bezpečnostnými hrozbami asymetrického charakteru voči členským krajinám Európskej únie a NATO. Súčasná dynamika globálneho bezpečnostného prostredia, medzinárodných konfliktov a socioekonomickej situácie vo viacerých nestabilných regiónoch vedie k nárastu rozličných asymetrických hrozieb.

Medzinárodný terorizmus predstavuje jednu z najzávažnejších globálnych bezpečnostných asymetrických hrozieb súčasnosti. Jeho podstatou je hrozenie spáchaním alebo páchanie násilných trestných činov s úmyslom vážne zastrašiť obyvateľstvo, vážne destabilizovať alebo zničiť ústavné, politické, hospodárske alebo spoločenské zriadenie štátu alebo donútiť štát k splneniu iných politických cieľov. V súčasnosti je možné za najväčšieho pôvodcu teroristických hrozieb voči Slovenskej republike a ďalším členským štátom Európskej únie a NATO považovať predovšetkým medzinárodné teroristické skupiny s väzbami na ideológiu globálneho džihádizmu ako napríklad skupiny „Islamský štát“ alebo „Al-Qáida“.

Úlohou Vojenského spravodajstva v tejto oblasti je získavať a vyhodnocovať informácie o aktivitách osôb a skupín, ktoré by mohli mať súvis s plánovaním, prípravou alebo realizáciou teroristických útokov na Slovensku i v zahraničí. Záujem Vojenského spravodajstva sa týka aj sympatizantov a podporovateľov takýchto aktivít, a to vrátane financovania alebo logistického zabezpečovania terorizmu, náboru nových členov teroristických skupín, šírenia radikálnej ideológie a teroristickej propagandy.

Vojenské spravodajstvo v súčasnosti zaznamenáva nové trendy pri páchaní medzinárodného terorizmu. Tie spočívajú v presunutí zamerania od spektakulárnych útokov na vládne, bezpečnostné a spoločensky významné ciele smerom k tzv. mäkkým cieľom, ktoré predstavujú civilisti na verejne prístupných miestach. V súvislosti s presunom ťažiska páchania terorizmu z konfliktných zón Blízkeho východu a Severnej Afriky na územie členských štátov Európskej únie a NATO narastá trend tzv. osamelých aktérov, ktorí sa buď samostatne alebo pôsobením džihádistických ideológov najprv radikalizujú, a následne podnikajú útoky s použitím im dostupných zbraní (napr. nôž, podomácky vyrobená výbušnina alebo dopravný prostriedok) s cieľom zasiahnuť čo najväčší počet obetí.

politický extrémizmus alebo náboženský extrémizmus, extrémizmus prejavujúci sa násilným spôsobom a škodlivú propagandu, ak súčasne ohrozuje plnenie úloh ozbrojených síl a extrémizmus profesionálnych vojakov,

Politický a náboženský extrémizmus predstavuje významné ohrozenie ústavného demokratického zriadenia štátu založeného na dodržiavaní základných ľudských práv a slobôd na základe postojov vychádzajúcich z politického alebo náboženského presvedčenia. V súčasnosti najväčšiu hrozbu predstavuje nárast ultrapravicového extrémizmu (neonacizmu, antisemitizmu). Aktuálnym trendom je vznik protisystémových strán a hnutí zameraných proti nelegálnej migrácii, islamu a proti integrácii do európskych štruktúr.

Vojenské spravodajstvo získava informácie o aktivitách extrémistických jednotlivcov a skupín, ktoré sú spôsobilé ohroziť ústavné zriadenie Slovenskej republiky, jej zvrchovanosť, územnú celistvosť, obranyschopnosť a plnenie úloh rezortu obrany. Hrozby pre obranyschopnosť štátu predstavujú tiež členstvo alebo sympatizovanie príslušníkov ozbrojených síl s extrémistickými organizáciami a hnutiami, poskytovanie vedomostí a spôsobilostí vojenského alebo spravodajského charakteru extrémistickým skupinám príslušníkmi rezortu obrany a vznik polovojenských skupín.

V rámci monitorovania a vyhodnocovania tzv. hybridných hrozieb Vojenské spravodajstvo sa taktiež zameriava aj na narastajúci trend šírenia škodlivej propagandy smerujúcej proti obranyschopnosti Slovenskej republiky a proti jej členstvu v medzinárodných organizáciách kolektívnej bezpečnosti. Do tejto oblasti patrí aj vyhľadávanie poznatkov a informácií o kybernetických aktivitách štátnych a neštátnych aktérov, ako aj ich kybernetických spôsobilostiach, ktoré by mohli predstavovať hrozbu pre civilné a vojenské komunikačné a informačné systémy Slovenskej republiky a ďalších členských štátov NATO.

škodlivé sektárske zoskupenia, ak ohrozujú plnenie úloh ozbrojených síl a škodlivé sektárske zoskupenia profesionálnych vojakov,

Vojenské spravodajstvo monitoruje a vyhodnocuje činnosť škodlivých sektárskych zoskupení v rámci rezortu obrany Slovenskej republiky. Prioritou je včasné odhalenie tých sektárskych zoskupení a náboženských siekt, ktorých činnosť, deklarované zásady a deštruktívne správanie ohrozujú plneniu úloh rezortu obrany Slovenskej republiky. Ide najmä o sekty, ktorých činnosť spochybňuje osobnú slobodu a telesné a duševné zdravie príslušníka rezortu obrany. V prípade siekt, ktoré svoju činnosť vykonávajú v súlade s ideológiou tzv. nových samozvaných náboženstiev Vojenské spravodajstvo monitoruje stav, či nedochádza v ich činnosti k nábožensky motivovanému násiliu s výraznými deštruktívnymi účinkami (až do krajnej formy násilia, a to náboženského terorizmu). Spoločnými charakteristickými črtami týchto škodlivých sektárskych zoskupení, ktorých činnosť je v rámci rezortu obrany ojedinelá a výrazne eliminovaná, sú: absolutizácia moci vodcu sekty, cieľavedomá regulácia informácií pre členov sekty s cieľom ich postupného ovládnutia, vertikálny vysoko organizovaný systém riadenia (od hora dole), poslušnosť je prevažne dobrovoľná (v obmedzenej miere vynucovaná) s postupným vmanipulovaním jednotlivca aby prijal túto skutočnosť a opustenie sekty v praxi prakticky nemožné.

organizovanú trestnú činnosť a trestnú činnosť proti obrane Slovenskej republiky,

Organizovaná trestná činnosť a trestná činnosť proti obrane Slovenskej republiky predstavuje pomerne významné ohrozenie plnenia úloh rezortu obrany Slovenskej republiky. V súčasnosti najväčšiu hrozbu v oblasti organizovanej trestnej činnosti predstavujú aktivity niektorých príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky, ktorých činnosť je zameraná na získanie osobného prospechu trestnou činnosťou (napr. predaj omamných a psychotropných látok). Je nevyhnutné deklarovať, že javy spojené s organizovanou trestnou činnosťou sú výrazne nižšie ako je bežný stav slovenskej spoločnosti. V rámci plnenia ochrany rezortu obrany Slovenskej republiky pred negatívnymi vplyvmi organizovanej trestnej činnosti sa Vojenské spravodajstvo zameriava aj na odhaľovanie tých príslušníkov rezortu obrany Slovenskej republiky, ktorí vedome prehliadajú organizovanú trestnú činnosť a trestnú činnosť pri obrane Slovenskej republiky, čím ohrozujú plnenie úloh rezortu obrany.

nelegálne obchodovanie s výrobkami obranného priemyslu,so zbraňami hromadného ničenia alebo s položkami dvojakého použitia,

Slovenská republika je zmluvnou stranu všetkých významných dohovorov v oblasti kontroly zbrojenia, odzbrojenia a nešírenia zbraní hromadného ničenia. Vojenské spravodajstvo, ako jedna z bezpečnostných zložiek Slovenskej republiky, sa v procese obchodovania so zbraňami a vojenským materiálom podieľa na plnení úloh spravodajskej ochrany bezpečnostných záujmov Slovenskej republiky a rezortu Ministerstva obrany Slovenskej republiky.

Pozornosť Vojenského spravodajstva je venovaná predovšetkým nekontrolovanému rozširovaniu konvenčných a nekonvenčných zbraní spojenému s rizikom zneužitia týchto komodít a technológií štátnymi alebo neštátnymi aktérmi. Vojenské spravodajstvo sa podieľa na kontrole obchodu s výrobkami obranného priemyslu s cieľom zabránenia transferu výrobkov obranného priemyslu a komodít a s dvojakým použitím, ktoré by mohli byť použité pri vojnových zločinoch, zločinoch proti ľudskosti, či inom vážnom porušení ľudských práv alebo ktoré by mohli viesť k poškodeniu zahraničnopolitických, bezpečnostných alebo obchodných záujmov a medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky. Kontrola spočíva jednak v rovine administratívnej a jednak vecnej, t.j. najmä s ohľadom na možné riziká vyplývajúce z druhu a objemu zobchodovaných výrobkov obranného priemyslu, cieľových destinácií a možných skutočných konečných prijímateľov vojenských zbraní, munície, techniky a ďalších komodít zneužiteľných štátnymi alebo neštátnymi aktérmi. Vojenské spravodajstvo sa zapája tiež do pripomienkovania legislatívy týkajúcej sa obchodovania s výrobkami obranného priemyslu i kontroly nad pohybom ručných zbraní a streliva a preverovania pôvodu, transferu, či nelegálneho nakladania s týmito zbraňami, ktoré boli alebo by mohli byť zneužité na páchanie teroristických útokov alebo v ozbrojených konfliktoch.

aktivity a ohrozenia v kybernetickom priestore,

Vojenské spravodajstvo sa v rámci svojho zákonného pôsobenia zameriava na odhaľovanie pôsobenia štátnych a neštátnych aktérov v kybernetickom priestore, ktoré by mohlo mať negatívny dopad na zabezpečenie obrany, obranyschopnosti a bezpečnosti Slovenskej republiky. Samotná činnosť sa zameriava na monitorovanie a analýzu činnosti, spôsobilostí a metód práce útočníkov. Hlavným cieľom je pritom predchádzať ohrozeniam a zabraňovať neželaným aktivitám v kybernetickom priestore Slovenskej republiky. Prioritou pre Vojenské spravodajstvo v tejto oblasti je obrana obrannej a kritickej infraštruktúry a informačných systémov dôležitých pre zabezpečenie chodu štátu.

nelegálnu medzinárodnú prepravu osôb,

Nelegálna medzinárodná preprava osôb je predmetom záujmu Vojenského spravodajstva z viacerých dôvodov. S uvedenou problematikou súvisí rozširovanie cezhraničnej kriminálnej činnosti týkajúcej sa nelegálneho vstupu a prevádzania osôb na územie európskych krajín. V mnohých prípadoch ide o osoby, ktorých pôvod, totožnosť a skutočné dôvody príchodu do Európy nie je možné spoľahlivo overiť, pričom tie môžu predstavovať bezpečnostnú hrozbu pre Slovenskú republiku a ďalšie členské štáty Európskej únie a NATO. S príchodom a pobytom migrantov zároveň súvisí i nárast pravicového extrémizmu v krajinách vystavených tomuto fenoménu.

skutočnosti spôsobilé vážne ohroziť alebo poškodiť vojensko-hospodárske záujmy Slovenskej republiky,

Vojenské spravodajstvo sa v oblasti ochrany vojensko-hospodárskych záujmov Slovenskej republiky zameriava na možné netransparentné, nehospodárne a neefektívne procesy nakladania s majetkom štátu v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky (napr. obstarávanie tovarov, prác a služieb, skladovanie a užívanie majetku, nakladanie s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom), korupčné a klientelistické konanie, či zneužívanie právomocí a postavenia, ktorých dôsledkom môžu byť veľké finančné škody na úrok rezortu obrany alebo negatívne dopady na bojaschopnosť a spôsobilosti Ozbrojených síl Slovenskej republiky.

ohrozenie alebo únik údajov obsahujúcich utajované skutočnosti.

Vojenské spravodajstvo plní úlohy osobitného pracoviska v oblasti bezpečnosti v zmysle zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona o Vojenskom spravodajstve.

Vojenské spravodajstvo má kompetencie a spôsobilosti v oblasti vojenskej kuriérskej služby, zabezpečenia šifrovej ochrany informácií v rezorte obrany, ako aj funkciu rezortného šifrového orgánu a od 1. júna 2014 aj kompetencie a spôsobilosti osobitného pracoviska Ministerstva obrany Slovenskej republiky najmä v oblasti personálnej bezpečnosti, priemyselnej bezpečnosti, administratívnej bezpečnosti, fyzickej bezpečnosti, objektovej bezpečnosti, bezpečnosti technických prostriedkov.

Právne postavenie Vojenského spravodajstva

Vojenské spravodajstvo je spravodajská služba, ktorá plní úlohy spravodajského zabezpečenia obrany, obranyschopnosti a bezpečnosti Slovenskej republiky v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky v rozsahu a na základe zákona SNR č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov.

Základné princípy činnosti Vojenského spravodajstva
    • ochrana a presadzovanie štátnych a bezpečnostných záujmov Slovenskej republiky,
    • dodržiavanie zákonnosti,
    • dodržiavanie základných práv a slobôd,
    • profesionalita,
    • politická neutralita a
    • humanita
Činnosť Vojenského spravodajstva

Vojenské spravodajstvo ako spravodajská služba podieľajúca sa na zabezpečení obrany Slovenskej republiky, plní úlohy úvisiace so získavaním, sústreďovaním a vyhodnocovaním informácií dôležitých pre zabezpečenie obrany a obranyschopnosti Slovenskej republiky na území Slovenskej republiky a v zahraničí so zameraním na:

    • činnosti ohrozujúce suverenitu, ústavné zriadenie, zvrchovanosť, územnú celistvosť a obranyschopnosť Slovenskej republiky,
    • aktivity cudzích spravodajských služieb,
    • terorizmus,
    • kybernetický terorizmus,
    • politický extrémizmus alebo náboženský extrémizmus,
    • škodlivé sektárske zoskupenia,
    • organizovanú trestnú činnosť a trestnú činnosť proti obrane Slovenskej republiky,
    • nelegálne obchodovanie s výrobkami obranného priemyslu, so zbraňami hromadného ničenia alebo s položkami dvojakého použitia,
    • aktivity a ohrozenia v kybernetickom priestore,
    • nelegálnu medzinárodnú prepravu osôb,
    • skutočnosti spôsobilé vážne ohroziť alebo poškodiť vojensko-hospodárske záujmy Slovenskej republiky,
    • ohrozenie alebo únik údajov obsahujúcich utajované skutočnosti.

Osobitné činnosti Vojenského spravodajstva

Vojenské spravodajstvo sa podieľa na zabezpečení ďalších činností vzťahujúcich sa k pôsobnosti ministerstva obrany, kedy plní úlohy:

    • osobitného pracoviska pre ministerstvo na úseku ochrany utajovaných skutočností,
    • rezortného šifrového orgánu ministerstva obrany,
    • národného distribučného centra a vojenskej kuriérskej služby v oblasti prepravy utajovaných skutočností NATO medzi veliteľstvami NATO a Slovenskou republikou, členskými štátmi EÚ a Slovenskou republikou,
    • zabezpečenia kybernetického priestoru v pôsobnosti ministerstva obrany,
    • a funkciu národného vojenského predstaviteľa pre SIGINT.

Vnútroštátna a medzinárodná spolupráca

Vojenské spravodajstvo pri plnení úloh spolupracuje na vnútroštátnej úrovni so štátnymi orgánmi, ozbrojenými silami Slovenskej republiky, ozbrojenými bezpečnostnými zbormi, ozbrojenými zbormi a právnickými osobami a fyzickými osobami.

Na medzinárodnej úrovni pri plnení úloh vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika viazaná, Vojenské spravodajstvo spolupracuje s orgánmi iných štátov obdobného zamerania a pôsobnosti, inštitúciami Európskej únie, organizáciami vzájomnej kolektívnej bezpečnosti a s medzinárodnými organizáciami. Výkon spolupráce sa zabezpečuje prostredníctvom uzatvárania dohôd, vzájomnej výmeny informácií, prevádzkovania spoločných evidencií a informačných systémov.

Poskytovanie informácií a účasť vo výboroch

Vojenské spravodajstvo poskytuje najmenej raz ročne Národnej rade Slovenskej republiky prostredníctvom ministra obrany správu o plnení svojich úloh. Na požiadanie prezidenta Slovenskej republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo predsedu vlády Slovenskej republiky, predkladá Vojenské spravodajstvo prostredníctvom ministra obrany informácie v požadovanom rozsahu. Bezpečnostnej rade Slovenskej republiky predkladá Vojenské spravodajstvo pravidelnú informáciu vo forme vyhodnotenia aktuálnej bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike a vo svete.

Vojenské spravodajstvo má prostredníctvom riaditeľa trvalé zastúpenie vo výbore Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre koordináciu spravodajských služieb.

Kontrola Vojenského spravodajstva

Kontrola činnosti vojenského spravodajstva je zverená do pôsobnosti Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva.

Úlohy vojenského spravodajstva

  • (1) Vojenské spravodajstvo v rozsahu svojej pôsobnosti získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie dôležité pre zabezpečenie obrany a obranyschopnosti Slovenskej republiky na území Slovenskej republiky a v zahraničí zamerané na
    • činnosti ohrozujúce suverenitu, ústavné zriadenie, zvrchovanosť, územnú celistvosť a obranyschopnosť Slovenskej republiky,
    • aktivity cudzích spravodajských služieb,
    • terorizmus, jeho financovanie alebo podporovanie, kybernetický terorizmus, vlastizradu, sabotáž a záškodníctvo,
    • politický extrémizmus alebo náboženský extrémizmus, extrémizmus prejavujúci sa násilným spôsobom a škodlivú propagandu, ak súčasne ohrozuje plnenie úloh ozbrojených síl a extrémizmus profesionálnych vojakov,
    • škodlivé sektárske zoskupenia, ak ohrozujú plnenie úloh ozbrojených síl a škodlivé sektárske zoskupenia profesionálnych vojakov,
    • organizovanú trestnú činnosť a trestnú činnosť proti obrane Slovenskej republiky,
    • nelegálne obchodovanie s výrobkami obranného priemyslu,1a) so zbraňami hromadného ničenia alebo s položkami dvojakého použitia,1b)
    • aktivity a ohrozenia v kybernetickom priestore,1ba)
    • nelegálnu medzinárodnú prepravu osôb,
    • skutočnosti spôsobilé vážne ohroziť alebo poškodiť vojensko-hospodárske záujmy Slovenskej republiky,
    • ohrozenie alebo únik údajov obsahujúcich utajované skutočnosti.1c)
  • (2) Ak je to potrebné na zabránenie aktivitám a ohrozeniam podľa odseku 1, Vojenské spravodajstvo vykonáva primerané bezpečnostné opatrenia.
  • (3) Vojenské spravodajstvo plní v rozsahu svojej pôsobnosti ďalšie úlohy podľa osobitných predpisov2) a úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika viazaná.
  • (4) Minister obrany Slovenskej republiky (ďalej len „minister") poskytuje Národnej rade Slovenskej republiky, prezidentovi Slovenskej republiky a vláde Slovenskej republiky informácie získané Vojenským spravodajstvom, ktoré sú významné pre ich rozhodovanie a činnosť.
  • (5) Nevyhnutné informácie minister poskytne aj iným štátnym orgánom, ak ich potrebujú na zamedzenie protiprávnej činnosti.
  • (6) Získané informácie sa poskytujú iba na splnenie účelu uvedeného v odseku 1 a 2 tohto zákona.
  • 1a) Zákon č. 392/2011 Z. z. o obchodovaní s výrobkami obranného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 352/2013 Z. z.
  • 1b) Zákon č. 39/2011 Z. z. o položkách s dvojakým použitím a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
  • 1ba) § 3 písm. b) zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  • 1c) Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • 2) Napríklad zákon č. 215/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 383/2011 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste.

Organizačná štruktúra
Vojenského spravodajstva

Štruktúra

Znak Vojenského spravodajstva

Logo

Popis:

Na zelenom kruhovom štíte v troch sústredných kružniciach okolo malého strieborného kruhu štylizovaný strieborný labyrint, terč a muška strelnej zbrane. Okolo najvzdialenejšej kružnice umiestnený v hornej časti strieborný nápis „MINISTERSTVO OBRANY SLOVENSKEJ REPUBLIKY“ a v dolnej časti strieborný nápis „VOJENSKÉ SPRAVODAJSTVO“.

Labyrint – náročnosť a zložitosť práce v cudzom a často nepriateľskom prostredí a spôsob práce spravodajskej služby k dosiahnutiu cieľa

Terč a muška strelnej zbrane – presnosť a správnosť rozhodovania pri plnení úloh VS ako i vojenský charakter spravodajskej služby

Kruh ohraničený kružnicami – objekt záujmu ale aj ochrany

Vzor preukazu príslušníka
Vojenského spravodajstva

Vzor služobného preukazu